Trekking pod Kančendžengu
(23. 4. - 14. 5. 2005)
Sraz je v 9:45 na Ruzyni. Nalezené autobusové spojení
191 / 179 neodpovídá skutečnosti. Buďto změnili jízdní řád nebo došlo na lidský
faktor.
Sraz ale stíháme téměř přesně. Ještě tam ani nejsou všichni. Tomáš Hyka rozdává pasy
a letenky, Jirka Hruboň, náš průvodce, pro změnu pokyny. Jdu nechat
zamotat zavazadla do igelitu. Postupně se všichni slézáme. Hlásí se k nám nějaká dvojice, prý s
námi byli na Novém Zélandě. Moc si na ně nepamatujeme, trapas. Při odbavení dostáváme
palubenky jen do Moskvy, dál jim prý nejdou vydat. Vždycky něco nejde.
Po obvyklých kontrolách nastupujeme do Boeingu 737. Letíme společným letem ČSA a
Aeroflotu. Startujeme standardně s mírným zpožděním. Letadlo je narvané, dokonce je pár
míst prodáno dvakrát. Nakonec ale letušky přebytečné pasažéry
usazují někam dopředu, patrně do Business class. Většina cestujících jsou Rusové a
pořád courají na WC. Vypadají, že si před letem trochu dodávali odvahy.
V Moskvě přistáváme asi v půl páté místního času (+2h). Palubenky máme
připravené u průchodu do tranzitu. Bloumáme po letišti, které svou velikostí
zjevně nestačí provozu. Není si tu ani kam sednout. Něco jako centrální tabuli s
odlety jsme nenašli, je třeba obejít všechny brány, kterých naštěstí není mnoho, nám osud
pro tento den nadělil třináctku.
Nastupujeme do letadla IL-96-300. Odlétat máme v 19:20, ale máme zase poněkud
zpoždění. Letadlo je poloprázdné. K večeři dostáváme nějaké zeleninové jídlo,
kuře ((ch)ciplionok) došlo. Sedíme za Vaškem, bavíme se trochu o cestách. K našemu i jeho
překvapení se domlouváme, že Vašek zná Frantu, našeho známého z našeho bývalého
pracoviště, který po nás vždy chtěl snímky letadel. On má podobný úkol, fotky
letadýlek sbírá i jeho bratr. Ten prý s Frantou občas lítá do Amsterodamu a fotí
tam
letadla. Jak to provozují v době zostřeného dozoru, neprozradil.
2. Neděle 24. 4. - Přes Bagdogru do Darjeelingu
Přistáváme v Dillí po asi šestihodinovém letu, časový posun je dalších +1,5
hodiny. Přesný čas zjišťujeme trochu problematicky. Mate nás směnárník, který má
hodinky pravděpodobně sám o něco posunuté. Nedorazil Láďův batoh,
reklamační přepážka nemá tušení, kde zůstal. Mezitím nachází Ivan na svém batohu
nálepku z Láďova batohu. Vrací
se tedy přes celníky k reklamacím ještě před podpisem reklamačního protokolu, aby na
to upozornil. Se zavazadly byl nejspíš nějaký problém už v Praze, možná nálepky
odpadly a někdo je iniciativně zpřeházel. Láďovi prý v Praze
před odletem dali nějaký papírek, že je jeho bágl poslán podmíněně
- že by vzbudil nějaké podeření ?
Čekáme na odlet do Bagdogry. Objevují se moskyti, kteří by mohli být malaričtí,
alespoň podle ziskuchtivých ordinací zahraniční medicíny, které ucítily možnost
napíchat pár injekcí navíc.
Tasíme repelenty. Antimalarika většinou nebereme, toho času panuje
přesvědčení, že spíš škodí než pomáhají, pokud nemá malárii všechno, co se kolem nás hýbe
(například se musí brát týden před expozicí a asi 3 neděle po ní,
a jsou
popisovány dokonce i záchvaty šílenství po jejich užití. Rovněž nejsou zrovna
ideální na vyšší krevní tlak a do vyšších nadmořských výšek).
Přesouváme se do nějaké tranzitní čekárny, kde je
komárů ještě více. Chtějí tu po nás evidenční zápis do nějakého
pitomého sešitu. Pak pokračujeme autobusem na domácí terminál. Nějak nám
vyhládlo, proto si kupujeme chlebový trojhránek se sýrem,
který se má možná předem upéci v mikrovlnce. K letadlu pak jedeme dalším autobusem.
Do letadel se tu nastupuje po schodech, "rukávy" se na místních letištích
nevedou. Nedoporučuje se zde fotit, Indové jsou prý na to hákliví. Zejména
jsme varováni, abychom nefotili na cílovém letišti. Patří totiž armádě, která připouští omezený civilní provoz.
Hm, tentokrát
Franta zapláče nad ztracenou příležitostí.
Odlétáme v 10:10, tedy o něco později - jako obvykle. V letadle dostáváme
hnusnou slanou limonádu a nějaké pálivé jídlo (údajně to má být kuře). Let trvá 2
hodiny a 40 minut. Kupodivu s námi přistává i všech zbylých 14 zavazadel. Zaznamenali
jsme ale další ztrátu, jedna ze spolucestujících zapomněla v letadle foťák
(shledá se s ním na konci dovolené).
Objednaný šestnáctimístný autobus už na nás čeká. Přítomné fotografy fascinuje
znak svastiky, obecně z Evropy známého nacistického symbolu (ukradeného ovšem
Indům, ti jsou v tom nevinně a svůj náboženský symbol nikdy nepřestali
užívat).
Zavazadla jdou na střechu a
přikrývají se plachtou proti případnému dešti. Pro jistotu jsme je ale nechali i
v přepravních obalech z Ruzyně. Autobus má naštěstí evropské sedačky a ne úzké
asijské, jak nás strašil Jirka. Cesta trvá asi 4 hodiny. Silnice, zpočátku široká,
se brzy zužuje. Auta se většinou vyhnou, širší autobus má ale trochu problémy.
Dnešním cílem je Darjeeling, hotel Valentino. Po uhnízdění v
pokojích jdeme trochu prozkoumat okolí. Na blízké pěší zóně je
spousta krámků a stánků. Večeříme v hotelu,
nechtělo se nám hledat nic jiného. Ostatní dobrodruzi vyrazili do ulic
zkoumat okolní restaurace a nemoce, které v nich lze možná chytnout. Anička si
dává pečené kuře a já rýži se zeleninou. Kuře je sice bez přílohy, ale mojí rýže
je tolik, že Aničce rád nějakou přenechám. K pití zkoušíme místní pivo, ale moc
nám nejede.
V 8 hodin je organizační schůzka. Odevzdáváme vyplněné žádosti o permity a
fotky. Možnost vyjet ráno na Tigger Hill nikoho neláká. Muselo by se vstávat asi
ve 4, a to se nikomu nechce. Dohadujeme se, že zkusíme raději vyhlídkový
vláček, který jede v 9:15, případně v 10 (dražší s návratem zpět). Jirka bude
zítra shánět permity a zajišťovat ubytování na aklimatizační trek, takže nebude
moc k dispozici. Pomůže snad také Láďovi, který stále neví, co je s jeho
batohem, s doplněním výbavy na trek.
3. Pondělí 25. 4. - Darjeeling
Ráno jdeme na snídani do zdejší "pekárnocukrárny". Většina pamlsků je politá
vrstvou čokolády, čaj se pokládá za samozřejmost. Po britském způsobu může být
podáván s mlékem, patrně nepasterizovaným. S díky mléko odmítáme.
Po snídani se s dalšími
čtyřmi spolucestujícími vydáváme na nádraží, kde potkáváme další dva
členy naší
skupiny. Koupě jízdenek na vlak v 9:15 se nedaří, "vlak" je plný. Kupujeme tedy
jízdenky na 10 hodin. Jakožto zpáteční jsou dražší (240 rupií), je to totiž vyhlídková
jízda do Ghumu a zpět. Chceme jít z Ghumu zpět pěšky, takže zpáteční jízdenku
ani nevyužijeme. No co, za exotiku se platí. Musíme vyplnit nějaký zbytečný formulář, aby nám lístky prodali.
Slovo "vlak" je v uvozovkách právem. Je to totiž "sentimental train", historický
vláček s miniaturní lokomotivou vyrobenou zjevně na zakázku a maximálně 3 vagónky po cca 12 cestujících, víc
by takový stroj snad ani neutáhl. Angličané trať dokončili někdy kolem roku 2000.
Jezdí se po legračních kolejích s rozchodem, jaký by Rusy
s jejich bólšimi tratěmi patrně uvedl v úžas. Trať běžně křižuje silnici a
protože vlak jezdí jen několikrát denně oběma směry, na kolejích se odehrává
obchodní život, to jest jsou tu stánky, které se při průjezdu dýmající a těžce
supící obludy musí uklidit, načež se vracejí na své tradiční místo. Lokomotiva
často cestou zesne, ale z nějaké pobočné koleje je vytažena nová a jízda
(zpravidla jen o něco rychleji než krokem) s takovýmito přestávkami pokračuje.
Veškerý vozový park je ve viditelně havarijním stavu a inženýr, který dokáže
lokomotivu alespoň ještě jednou rozjet tu je patrně ve všeobecné vážnosti úctě.
Čekáme na nádraží, fotíme parní lokomotivy. Stále na nás útočí prodavačky
nějakých látek a nedají se odbýt. Nejchudší zástupci zdejšího města
přebírají v podstatě holýma rukama žhavý popel z lokomotivy připravované k
odjezdu, aby na ohacích kousků uhlí mohli upéci jídlo, ať už pro svou potřebu,
nebo nebo za účelem pouličního prodeje ohořelých kukuřičných a jiných klasů.
Nastupujeme do vláčku. Teprve tady zjišťujeme, že máme
lístky do různých vagónů. Průvodčí nás ochotně stěhuje do jiného vagónu, kde je místo
pro všechny a složitě přepisuje maše jízdenky. Každý vagón má
vlastního průvodčího a obsluhu
ruční brzdy. Průvodčí celou cestu vypisuje složité formuláře, patrně s
hlášením, kolik se nalilo vody do tendru a kolik shořelo uhlí v kotli a
jaká byla nálada na palubě. V Indii
je třeba si na zbytečné funkce zvyknout, Indů je miliarda a každý chce podporu
nebo práci.
Jízda je docela zážitek. V jedné zastávce musíme zacouvat na vedlejší kolej,
abychom se vyhnuli vlaku z protisměru. Zastavujeme na Batasia Loop na vyhlídce.
V Ghumu vystupujeme, prohlížíme železniční muzeum. S vláčkem
tu končíme a hledáme
zpáteční pěší cestu. Chceme jít kolem klášterů, ale evidentně se
dostáváme do vojenské
oblasti. Dle nápisu na cedulích potřebují cizinci na průchod povolení.
Vrátit se ? Ale ne ! S drzostí nejdál dojdeš.
Procházíme bez problémů středem kasáren 107.ghurkského pluku, který se na
vývěsce chlubí, že byl za 25 nebo kolik let od 70.let asi třikrát vyhodnocen
jako nejlepší jednotka --- nepochopili jsme čeho, třeba celé Indie. Podle
nejméně dvou dam z naší skupiny byli vojáci "pěkní kluci", řečeno s podezřele
zasněnýma očima (a patrně s kritickým pohledem na stárnoucího břichatého
manžela). Kupodivu se při příchodu do Darjeelingu trefujeme rovnou do ulice s naším hotelem,
neuvěřitelné.
Odpoledne vyrážíme do města. Prohlížíme chrám
hlídaný (nebo spíš bezohledně okupovaný) opicemi, nakupujeme pohledy a známky. Na svačinu
jdeme do pekárny, za hlavní cíl této zacházky však považujeme akvizici
pečiva na trek. Do rezevy pořizujeme ještě sušenky a balenou
a tudíž pro Evropana "bezpečnou" vodu.
Večer se všichni scházíme v hotelové restauraci. Dáváme si zeleninové
momo s
nějakou pálivou omáčkou (tu vynecháváme). Jirka nás informuje, že permity jsou
OK. Vrací nám dokonce většinu fotek, prý nebyly potřeba. Ubytování je zajištěno, jen
5 chlapů by si raději mělo vzít karimatky, ostatní je mohou nechat v depositu.
Ztracený Láďův batoh se zatím nenašel. Není prý ani v Praze ani v Moskvě. Láďa si sice
pořídil nějaké náhradní vybavení, ale nebude to asi úplně ono.
4. Úterý 26. 4. - Nástup na aklimatizační trek
Na šestou máme domluvený čaj na recepci. Musíme odjet brzo, abychom stihli
před zahájením dopravní špičky projet kritická místa, kterými se za
dne projet nedá. V důsledku časného vstávání
je restaurace
ještě zavřená. K čaji tedy přikusujeme pečivo ze svých zásob.
Pak odkládáme věci do
depozitu. Před hotelem už čekají objednané džípy. Nakládáme batohy, pro jistotu
zabalené v igelitu, na střechy aut a nasedáme. V jednom džípu jede 8 lidí, v
druhém 7. My jsme v tom méně obsazeném. Nejlepší jsou 3 místa v prostřední řadě.
Vepředu se s řidičem tísní 2 cestující, vzadu je místo pro 4, v našem autě
jsou tam jen dva. Místa je tam sice dost, ale kdo má problémy se žaludkem v
dopravních prostředcích, dlouho tam nevydrží. Sedadla jsou totiž situována bokem ke směru cesty
a jsou vyvýšená. Na úzkých rozbitých silnicích to dost hází. Pro tentokrát máme místa v prostřed, ale není tohle
nebude rozhodně
poslední cesta džípem, musíme se střídat.
Jedeme asi čtyři hodiny do Rimbiku k lodži "Sherpa Tenzing"
(jak obligátní !). Cestou je třeba
předložit pasy na armádním kontrolním stanovišti. Jirka na to zapomněl upozornit a
někteří mají vtipně doklady v batozích na střeše. Většina
zavazadel kvůli tomu musí dolů. Vysedáme a Jirka
rovnou domlouvá nocleh na zpáteční cestu. Do tohoto místa se totiž vrátíme. Asi v 11 vyrážíme na
cestu. Čeká nás prý kolem 600 metrů převýšení. Začínáme
klasicky mírným sestupem. Nijak
se neženeme, fotíme a občerstvujeme se u "stánku", přesně řečeno
boudy, ve které se prodává i přespává současně. Přecházíme nepříliš kvalitní
most, mostovka je skoro úplně shnilá. Je trochu na pováženou došlápnout na
některá její místa. Most je zrovna v opravě, až se budeme vracet, bude
veškeré špatné dřevo vyměněné.
Zastavujeme v hospůdce za mostem a posilňujeme se
převážně z vlastních zásob. Po krátkém odpočinku začínáme
stoupat. Asi ve 2 hodiny přichází očekávaný, na přípravné
předodjezdové schůzce avizovaný pravidelný odpolední déšť. V jarním období je tu prý
deštivěji než na podzim. Údolí Kančendžengy je totiž situováno tak, že vítr
od moře vynese spoustu vlhkého vzduchu, který po ochlazení vydatně kondenzuje na
svazích.
Nechali jsme se nalákat na rozkvetlé rododendrony.
Navlékáme obaly na batohy a "nepromokavé" bundy. Pláštěnky jsme nebrali. Pod pláštěnkou se sráží pot a za chvíli je člověk stejně
jako v mokrém Priesnitzově zábalu. Bundy alespoň trochu vlhka
propustí ven. Nejlepší by asi byl deštník, ale
s chodeckými hůlkami to v náročném terénu nejde dohromady a ve větru je k ničemu. Samozřejmě jsme
už poslední. Anička kvůli nedoléčené chorobě leze ještě pomaleji než obvykle.
Po nějaké době potkáváme Jirku, který nám jde naproti. Před námi je prý nějaké
problematické rozcestí, kde bychom mohli zabloudit. Nechal si tam batoh a někdo mu ho prý hlídá.
Jirka bere Aničce
batoh, aby šla trochu rychleji. Na rozcestí chvíli odpočíváme a pak se vydáváme
za ostatními. Naším cílem je Trekkers Hut v Ramam. Chvílemi prší. Kolem čtvrté přicházíme
do vesničky Ramam k Sherpa lodži. Ostatní tam již sedí
v hospodě. Jsme dost zklamáni, že ještě nejsme v cíli. Prý je to ještě asi půl
hodiny. V botách máme mokro. Dáváme si všichni ne moc dobrou vodovou rajskou polévku a čaj. Ptají se más, zda
nechceme večeři, v Trekkers Hut prý nic k jídlu nedostaneme. Je nám to divné,
Jirka má jídlo slíbené. Říkáme, že se sem případně vrátíme.
Pokračujeme v cestě. Před mostkem potkáváme nějaké lidi a ptáme se, kudy dál.
Ukazují nahoru po primitivních "schodech", spíš vykousaných než
zbudovaných do stráně. Jeden z nich
říká něco jako že chata je zamčená. Doufáme, že jsme mu špatně rozuměli.
Stoupáme prudce nahoru po vysokých schodech z klád. Také je nutno obejít několik
padlých kmenů. U chaty zjišťujeme, že je
skutečně zamčená (nicméně se do ní dá vlézt oknem). A nikde nikdo. Hustě
prší. Schováváme se pod stříškou, Jirka běží někam nahoru, nenašla-li by se jiná
chata. Vrací se pochopitelně s nepořízenou. Budeme se muset vrátit do Sherpa lodže. Moc se
nám do toho nechce. Vašek se nakonec šprajcne a jako jediný se rozhoduje tady
sám zůstat. Má s sebou zásoby jídla a stejně prý nechce zdejší jidlo riskovat, má
prý
špatné zkušenosti z Peru. Vysazujeme proto malé okno, Vašek leze dovniř a otvírá větší,
kudy mu podávám jeho batoh a ještě se ptám, zda si to nerozmyslel. Mám obavy, že by
se provozovatel chaty mohl vrátit a Vaškova angličtina je spíše "non existent".
Indická sice většinou taky, ale přes adrenalin se vždycky vidí hůř. Vašek ale
trvá na svém, že ho tu prý zítra máme vyzvednout, vždyť jdeme okolo.
Ostatní už jsou na cestě dolů a my je následujeme. Protože jsme
přišli pozdě za hlavní skupinou, naši kolegové se zařídili bez nás. Domnívali
se, že jsme zůstali
rebelovat s Vaškem nahoře. Naštěstí je v lodži dost místa, tak nám ještě Jirka
snadno doobjednává další
dvoulůžák. K večeři si dávám těstoviny se zeleninou a Anička tibetský
chléb s vejcem. Domlouváme se na zítřek. Ukazuje se, že nebudeme muset stoupat
znovu k Trekkers Hut, za mostkem odbočíme doprava. Jirka tedy jen doběhne pro Vaška.
Dojednáváme snídani na šestou - čapati (suché placky) nebo omelety,
jak kdo má chuť.
5. Středa 27. 4. - Výstup na Phalut
Snídaně je skutečně hotova v šest, takže kolem sedmé můžeme vyrazit. Jirka jde
cestou vyzvednout Vaška k chatě. Vašek prý strávil báječnou noc v chatě, ve
které fičelo a ozývaly se podezřelé zvuky. Od minulé noci prý už bude věřit na
strašidla, nejhorší prý bylo jít na záchod. Cesta zpočátku klesá, napřed mírně, pak prudce.
Pak zase na střídačku stoupáme a klesáme do vesnice Gorky. Tam musí Jirka na checkpoint s
našimi trekovými permity a zaplatit poplatky za kamery. Přišli jsme
obligátně poslední,
ostatní jsou stihli občerstvení a jsou už na cestě vzhůru. Začíná tu výstup na
Phalut o 1300 výškových metrů. Domlouváme s Jirkou, že mu pošleme SMS, kdybychom
měli při výstupu velké zpoždění nebo problémy.
Stoupáme z vesnice strmou strání. Cesta je zpočátku úzká.
Poměrně brzo ale přicházíme na širokou pohodlnou cestu, která v serpentinách
pomalu stoupá. Moc lidí tu nechodí, ale cesta je celkem jasná, zabloudit by se
nemělo dát. Jirka nám slíbil
šipky na problematických křižovatkách. Nějaké jsme našli. Jedna je ale matoucí,
vede totiž někam zpět. Usuzujeme, že někdo měl podobný nápad a nenecháváme se zmást.
Kolem dvanácté odpočíváme a posilňujeme se. Zrovna to vypadá na déšť, ale zatím
z toho nic není. Přicházíme na pěknou loučku a konečně vidíme pár rozkvetlých
rododendronů. Pršet začíná až kolem půl třetí. Cesta se rázem mění v bahno. Prší
čím dál tím víc a fouká vítr. Potkáváme dost apatickou krávu jaka, ale
raději se od ní držíme dál. Konečně se dostáváme alespoň nad pásmo lesa. Vítr je
velmi
nepříjemný. Ve chvíli, kdy toho už máme plné zuby, potkáváme Jirku, který nám jde naproti. Prý je to
už jen tak 20 minut. Trvá
to pochopitelně dvakrát déle. Celou dobu ze sebe únavou nevypravím ani
slovo, což začíná Jirku lehce zneklidňovat, neboť má intenzívní (a
správný) pocit, že nemluvím vzteky. Oba jsme úplně promočení, a díky
zapaření jen částečně promrzlí. Přemýšlím, jak ze sebe ty mokré hadry dostaneme,
aniž by šla naše vlastní kůže s sebou. Po více než půlhodině od setkání míjíme sud s vodou u jediného zdejšího
zdroje pitné vody. Odtud je to opravdu už jen chvilka, ale padají sněhové krupky. Je mlha, a
tak Trekkers Hut na Phalutu (3450m) se vynoří náhle přímo před námi.
Poloshnilou chatu hlídá pohraničník se samopalem (pohraničník se
soustavně někde fláká,
ponejvíce kolem kuchtění trekujících cizinců, od kterých se dá
očekávat přilepšení k jeho standardní výbavě, totiž pytli rýže s nějakými
konzervami. Samopal bez zásobníku spočívá přivázaný
řemenem k posteli. Zbraň připomíná konstrukcí spíš lehký kulomet, neboli
sovětský šicí stroj). Ozbrojenec je zde proto, že jsme skutečně na hranicích s
Nepálem. Před chatou jsou postaveny z pytlů s pískem dva palposty, demokraticky
obrácené střílnami do obou zemí. Patrně proto, aby se vyhovělo kontrolujícím
generálům z obou stran. Jinak je to z vojenského hlediska pozice dosti
nesmyslná, nepřítel by se patrně bez přískoků dostavil v mlze husté jako
odstředěné mléko pořadovým krokem s kutálkou, aniž by mu hrozilo
nebezpečí obranné střelby. Začínáme stahovat a ždímat mokré svršky a z igelitů vytahovat
suché věci.
Je tu pěkná zima. Všichni jsou oblečení do všeho, co mají s sebou a
zabaleni do nafasovaných dek (tyto jsou zákonitě ve zdejším prostředí
zatuchlé a vlhké). Dostáváme zbytky čaje.
Kolegové měli prý
také brambory, ale ty už sežrali. Kdo pomalu chodí, sám sobě škodí. Počítám, že
právě my tvoříme proslulé povolené procento
ztrát. Večeře je prý ale objednaná. Zalézáme do spacáků. Déšť
mládí do plechové střechy, se kterou současně lomcuje vítr. Máme
trochu obavy, aby vichřice, nebezpečně podobná spíš orkánu, neodnesla chatu i s námi, ale
bouda drží u země pevně. Asi už něco zažila.
Elektřina tu není, svítí se svíčkami a čelovkami. Záchodky jsou naštěstí
součástí chaty a nemusí se nikam přebíhat v dešti. Je tu s námi také nějaká francouzská
dvojice, která jde opačným směrem. Paní se vyjadřuje, o zdejším
prostředí jako o "katastrofik".
Personál chaty připravuje večeři. Prý mají malé zásoby. Vyslali
sice někoho na nákup,
ale ještě se nevrátil. K večeři dostáváme Dal Bhat a čaj. Po
jídle zalézáme
zase do spacáků. Ivaně se hned po příchodu rozpadla postel, ale
manžel Ivan ji
několika údery kamene do vyčnívajících hřebíků nouzově spravil.
V noci nevydrží ani Aniččina postel. Asi se moc vrtí a kolem desáté se pod ní
lože bortí. S námahou z ní vylézá, je třeba dávat pozor na vyčnívající hřebíky,
kterými je stlučena. Trochu ji dávám dohromady, ale stále vypadá
vachrlatě, pročež se žena raději stěhuje na volnou postel vedle Jirky. Celou noc
duje silný vítr, déšť ale ustává.
6. Čtvrtek 28. 4. - Po hřebeni do Sandak Phu
Ráno je mlha, ze slibovaného výhledu nic není. Snídaně je potichu ze 6:30
přeložena na sedmou. Je to porridge a čaj. Při balení batohu z něj
vybíhá myš, která se v něm činila patrně valnou část noci. Drahé horolezecké
triko z moiry má díry na břiše i na zádech, jak si ta potvora pokoušel nakousat
materiál na hnízdečko.
Vycházíme kolem osmé. Dnešním cílem je
Sandak Phu (3600m). Cesta vede po hřebeni nahoru a dolu. Občas vane protivný
vítr. Výhledy moc nejsou, napřed je mlha, pak mraky. Chvílemi sice vysvitne
sluníčko, ale stejně to příliš nepomůže. Zpočátku procházíme kolem rozkvetlých
rododendronů, na které jsme sem vlastně byli nalákáni. Tak fotíme, na hlavním treku si
jich prý už moc neužijeme.
Chvíli nás sledují 2 psi, asi čekají nějaké jídlo. Pak je marná snaha
přestane bavit a odpadají. Jsme
poslední a od bloudění nás zachraňuje namalovaná šipka. Jdeme celou dobu po
hranicích s Nepálem, a tak občas nás varuje cedule, že odbočka vede
tam.
Kousek za namalovanou šipkou doháníme pár členů výpravy. Ivana odbočila směrem
do Nepálu, ale našli jí včas. Pak udělali tu šipku. Dáváme si polední pauzu a
doplňujeme energii.
Cestou nacházíme jednu matoucí šipku, která vede téměř zpět, ale ignorujeme ji.
Kolem třetí vidíme v dálce několik stavení. Usuzujeme, že to je náš dnešní cíl.
Tipujeme to tak na hodinu a půl. Zatím neprší, mraky se ale začínají stahovat.
Odhadovaný čas ovšem nestačí. V půl páté máme ještě kus před sebou a začíná bouřka s
kroupami a se silnými poryvy větru. Trvá nám ještě asi půl hodiny,
než se vysíleně dopotácíme
do vesnice. Nevíme ale, kde máme bydlet, nějak jsme nečekali tolik budov
!
Naštěstí nás zahlédl Jirka z hospůdky, kde už sedí většina členů výpravy. Jde nám
naproti a vede nás do chaty. Opět se jmenuje Trekkers Hut. Jirka
má starosti, Vašek prý ještě nedorazil. Říkáme, že podle nás šel před námi.
Naposledy nás předcházel v nějakém kopci. Dost fotil ve stráni, snad se mu nic
nestalo. Kdyby si někde mimo dosah cesty zlomil nohu, pomůže mu leda Pán Bůh,
protože je mlha, prší a chvílemi i sněží. Pokud se pamatujeme, tak při fotografování vždy nechával batoh na
cestě, toho bychom si snad všimli ! Spíš to vypadá, že někde špatně odbočil.
Večeře je prý objednaná v naší ubytovně na půl sedmou, většina výpravy chce ale
jíst v
hospůdce, kde právě sedí. Jdeme tedy na večeři do naší chatky jen v pěti. Je to zase Dal Bhat, i když trochu jiný než včera,
jak už je v této oblasti zvykem, každý do rýže přidá, co ho napadne a co je po
ruce. Vašek
stále nikde. Jirka jde po večeři oběhnout všechny chaty i nepálské vojáky a
všude nahlásí, že nám chybí účastník, ať ho k nám případně pošlou. Jde mu také
trochu naproti. Vrací se bez úspěchu. Říká, že sním šel nějaký pes a pak
najednou nechtěl jít dál. Jirka měl pak obavy, zda tam nečuchal nějaké
nebezpečí, například zde pověstného sněžného leoparda (kterého
asi podobně jako yetiho už dlouho nikdo neviděl a figuruje pouze v
optimistických seznamech ministerstva pro životní prostředí). O leopardech prý vyprávěli cestou
nějací Nepálci. Nálada začíná být pochmurná, uvažuje se, zda bude mít Vašek
dost rozumu, aby někde zabivakoval tak, aby do rána nemrzl. Asi půl hodiny
nato se rozletí dveře a náš "chatař" říká cosi o ztraceném
kamarádovi, kterého nám vede. Vašek dorazil ve stavu krajního vyčerpání.
Odbočil prý špatně po cestě směrem k Sirikole (přes tu jdeme zítra). Prý
dokonce šel s někým, kdo mu tvrdil, že jde dobře, ale evidentně to
bylo jazykové nedorozumění. Teprve po delším sestupu, když už viděl nějakou
vesnici, se rozhodl pro návrat. Pak se ještě nechal poplést tou matoucí šipkou,
ale jen na chvíli. Jirka jde s Vaškem ještě na čaj (prý hodně hnusný). No, hlavně, že to
dobře dopadlo !
7. Pátek 29. 4. - Návrat do Rimbiku
Ráno vyráží lovci fotek na výhledy. Je sice mlha, ale chvílemi se přece jen
objeví vzdálené vrcholky. Na fotku to ale moc není. Ivana si není jistá, zda
včera Vašek opravdu přišel nebo se jí to jen zdálo, a tak je ráda, že to je
skutečnost. Na snídani jedeme raději do hospůdky, kde včera většina výpravy
večeřela. V naší vývařovně jsme sice měli
snídani objednanou, ale nemají nic
připraveno. Dáváme si dle chuti tibetský chléb nebo omeletu.
Kolem osmé se vydáváme na sestup. Čeká nás asi 1700 metrů dolů, něco také
nahoru, délka trasy je asi 20 km. Zpočátku vede cesta střídavě nahoru a dolu.
Stoupání jsou krátká, sestupy podstatně delší. Je teplo. Ráno bylo dost zima,
tak jsme se navlékli. Postupně shazujeme většinu svršků a navlékáme kraťasy. Anička
nachází ve vrchlíku batohu vyteklý repelent, který jsem před dvěma dny asi
špatně zavřel. Zapatlal okolní věci včetně žvýkaček a bonbónů. Beru si je k
sobě, že je sním. Zrovna nás předchází Jirka, který se zdržel na startu, a jeden
z bonbónů koštuje. Prý mu nic není. Většina ostatních věcí byla
naštěstí zabalena a nic
se jim nestalo.
Pokračujeme v cestě, která stále příkřeji klesá. Před polednem přicházíme do
Gurdumu. Procházíme vesnicí a pokračujeme už mírnějším klesáním s občasnými
stoupáními do Sirikoly podél stejnojmenné řeky. Zastavujeme u stejného hotýlku jako první den treku.
Odpočíváme, přelepuji si otlačené prsty u nohou. Přecházíme opravený
most a po již známé cestě mírně stoupáme do Rimbiku. Po slunečném dni přichází
mraky a chvílemi trochu krápe. Předchází nás spousta školáků v místních
uniformách, většina kupodivu nežebrá cukroví a tváří se hrdě, což kvitujeme s
povděkem. Cesta zpět nám připadá delší než to vypadalo
cestou tam. Asi ve čtyři jsme v cíli.
Ubytováváme se a dostáváme skvělou zeleninovou polévku. Je tu dokonce teplá sprcha
a na pokojích funkční elektrické osvětlení. Večeře je v půl sedmé.
Jsou smažené nudle a rýže se zeleninou, oboje výborné. Jako zákusek si někteří
dávají momo. U večeře se diskutuje o bolavých kolenech, která se dnes při
sestupu ozvala. Gynekolog Ivan doporučuje prasečí nožičky. Obě Kateřiny se tváří, že
neví, co to je a kde by to koupily. Po vysvětlení že v řeznictví se jedna z
dívek vyjadřuje v tom smyslu, že to hnusné smradlavé místo plné mrtvol, obchází
vždy po druhé straně ulice. Patrně zná pouze sáčkované maso v igelitu, které se
úspěšně tváří, jako by bylo z umělé hmoty. Dávám k lepšímu sci-fi historku o
budoucnosti, kde potravinářská firma ve snaze trumfnout konkurenci syntetizovala
lidské maso a s úspěchem ho prodává. Konkurenti se brání soudně a omdlévající
vyšetřovací komisi opatrně vysvětlují, že lidstvo jaksi maso jí, ale říká se
tomu jinak, aby nebyly dotčeny morální a mravní principy. Na konci povídky
slabikují členové komise slovo "lidožrout". Dospěl jsem k názoru, že popisovaná
budoucnost se už úspěšně zakládá.
Ivan také propaguje pivo (tedy
obecně, ne na kolena) a to slovy "Pivo je nenahraditelné". Tato
jeho charakteristika se všem líbí, Ivan je přes svůj věk rozhodně moderní lékař. Po večeři pozorujeme velkou můru. Ti, co jsou
příslušně technicky vybaveni, ji
fotí.
8. Sobota 30. 4. - Přes Darjeeling do Peelingu
Snídáme v šest. Čeká nás dlouhá cesta džípem, auta ale zatím nedorazila. Jirka
telefonuje na kontaktní čísla. Nakonec se ukázalo, že přijeli jiní šoféři a
čekají u hotelu Sherpa Tenzing místo u lodže Sherpa Tenzing.
To je ta fascinace jménem, známým turistům. Sherpa Tenzing se tu
evidentně jmenuje každá druhá bouda! Po chvíli jsou džípy na
místě. Nakládáme zavazadla na střechu a nasedáme. V rámci liberalizace také
měníme zasedací
pořádek. Láďa, který si tentokrát sedl dozadu, se cestou raději přemísťuje na
přední sedadla. Prostřední člověk vepředu brání stehnem v pohybu řadící
páce a Jirka dává pro pobavení k lepšímu historku, že na některé z minulých
výprav posadil dopředu hezkou blondýnu a řidič prý podezřele často řadil i tam,
kde to nebylo potřeba. Dojeli prý tenkrát ale včas, jen řidič litoval, že cestu
neprotáhl. Jedeme zpět do Darjeelingu. Na zpáteční cestě už nás
vojenské kontrolní
stanoviště ignoruje. Na místě jsme před jedenáctou.
K hotelu se nyní nedá projet, tak zastavujeme asi 10 minut od od něj, okolí už
ostatně známe. Vysedáme s tím, že sraz je ve tři čtvrtě na jednu v hotelu Valentino. Jdeme něco zakousnout do naší
oblíbené cukrárnopekárny. Začíná pršet. Hledáme internet, který tu
taky mají. Odesíláme pár mailů a koukáme na zprávy. Po této bohulibé
činnosti odcházíme na sraz do hotelu a bereme si věci z depozitu. Na Láďu
konečně čeká nalezený batoh, ale je trochu přebraný.
Ale aspoň něco.
Jdeme k džípům a umíťujeme věci z depozitu částečně na střechu a částečně do
aut. Bohužel bude trochu těsněji. Sedáme si na zadní sedadla s nadějí,
že nám nebude špatně.
Vyjíždíme směr Peeling. Vašek koupil nějaké portské. Prý na ně dostal chuť a
nabízí také nám ostatním. Většinu ale cestou vypil cestou sám. Nedá se sice
říct, že je namol, ale rozhodně má dobrou náladu. Sjíždíme
příšernými rozmlácenými serpentinami k řece asi o 1600 metrů níž, je
to skutečný padák. Vyhýbání s protijedoucími vozidly je
problematické. Většinou musí jeden zacouvat na trochu širší místo. I když
se tu jezdí vlevo, někdy se vyhýbá opačně, podle toho, kdo lépe vidí na okraj
silnice nad srázem.
Jedeme kolem čajových plantáží. Na chvíli zastavujeme u trhaček čaje.
Přejíždíme řeku a za mostem zastavujeme u kontroly vstupu do Sikkimu. Každý musí
zase předložit pas. Jirka jim dal náš seznam, tak nás jen kontrolují podle
něj. Stejně to pak opíší do vlastních záznamů. Latinka a naše jména
vojsku stejně působí potíže, procedura pokračuje pomalu. Nejlépe je ukázat
ozbrojenci své jméno v seznamu a předložit pas. Měním místo s Vláďou, mám poněkud obavu o svá záda. Anička zůstává vzadu.
Jedeme napřed kus podél řeky, pak stoupáme do Peelingu. Tam se ubytováváme v
poměrně slušném hotýlku. Je tu jen dost zima a na pokoji zřetelně
smrdí repelent. Na večeři jdeme do hotelové
restaurace. Dáváme si kuře na česneku a smaženou rýži. Přichází Vašek a váhá,
zda má jít někam jinam. Když zjišťuje, že tu mají jeho oblíbené nudle se
zeleninou (chowmain), rozhodne se zůstat taky tady.
9. Neděle 1. 5. - Do Yuksamu
Snídáme v hotelu. Dáváme si chapati. Příprava trvá dlouho. Ti, co si dali toasty
mají snídani dříve. Kolem půl deváté vycházíme ke klášteru Pemayangtse.
Je to asi půl hodiny po blátivé silnici. Platí se tu vstupné, turistický zájem je
značný. Dominantou kláštera je modlící mlýnek v nadživotní velikosti, vysoký asi
3 metry. Každý se pokouší jej roztočit, doufejme, že jsme zvolili správný směr
rotace kvůli případné přízni bohů. Některé místnosti kláštera jsou nepřístupné z
náboženských důvodů, v těch zbylých se formálně nesmí fotit, což většina
fotografů ignoruje. Vracíme se po desáté. Balíme a nakládáme zavazadla na džípy.
Kolem jedenácté vyjíždíme směr Yuksam. Cestou odbočujeme k jezeru Kchechopari.
Je to posvátné místo pro hinduisty i budhisty. Prohlížíme celý areál. U jezera
je plno vlaječek. Předpisově zouváme boty a jdeme po dřevěném chodníčku kolem
spousty malých modlicích
mlýnků k plošině s vyhlídkou na jezero.
Nějaký stařec tu dělá zájemcům barevné
značky na čelo.
Po prohlídce pokračujeme v cestě do Yuksamu. Cestou zastavujeme u Kančendženga
falls. Do Yuksamu přijíždíme po třetí hodině. Ubytování máme zajištěno jinde než
si Jirka myslel. Ušetří nám to prý ale zítra kus cesty. Je to lodge téměř na konci
Yuksamu. Jedeme kolem nedávného sesuvu půdy. Zavalilo to pár domků včetně
bývalého turistického checkpointu. Prý přitom zahynuli tři lidé. Domky smetené
přívalem kamení a bláta, zasynané po střechu nepůsobí moc příjemně. Kontrolujeme
stráň nad naší ubytovnou a konstatujeme, že opět začalo pršet.
Po vybalení jedou všichni kromě nás s odjíždějícími džípy do centra. Chystají se
na klášter na kopci. My zkoušíme zabalit zavazadla, hlavně to, co dáme jakovi.
Mělo by stačit jedno.
K večeru začíná pršet. Většina výpravy se vrací
zmoklá, někreří s přisátými pijavicemi. Láďa zabloudil. Prý ho zachránilo, že si
náš hotýlek vyfotil na svůj digitál. Podle snímku ho někdo správně nasměroval.
Vida, k čemu všemu se hodí technika, když vázne jazyková komunikace ! Máme objednanou společnou večeři. Čaj tu mají s příchutí skořice.
10. Pondělí 2. 5. - Cesta do Tsóky
Pracně rozdělujeme věci pro jaka a zbytek pro deposit
v místě současného ubytování. V 7 ráno je snídaně - čapati a toasty s
marmeládou. Kolem osmé vycházíme směrem na Tsóku. Čeká nás asi 16 km a musíme
vystoupit o 1300 metrů. Cesta zpočátku střídavě stoupá a klesá. Sestupujeme k
provizornímu můstku přes potok. Nahrazuje původní závalem nedávno zborcený most.
Závaly se tu přiházívají evidentně často.
Zavazadla nám nenesou jaci, ale koně. Koně jsou prý rychlejší, ale zase toho míň
unesou. Je jich 11. Brzy jsme zase poslední. Tentokrát nás hlídá vždy některý z
našich domorodých průvodců, takže se snad neztratíme. Většinou jde za námi
Tenzing, což je šéf našeho desetičlenného "realizačního týmu". Kolem jedné se
dobelháme k místu, kde nám doprovod připravil oběd. Ti nejrychlejší prý na něj
nečekali a odešli bez něj. Rychle se snažíme zvládnout připravené jídlo. Kuchaři hned myjí
nádobí a vyrážejí na cestu.
Ani my se příliš nezdržujeme a pokračujeme v cestě. Čeká nás ještě
jeden prudký sestup k poslednímu mostu. Pak už se jen stoupá. Do cíle přicházíme
se setměním po páté. Ubytování máme v jednoduché lodži, dokonce s primitivními
tvrdými postelemi, to nahoře nebude. Osadá má sice osvětlení živené
lunečními kolektory, ale buďto nefungují, nebo se nashromážděná energie stačí
vybít během dne. Večeře je
bohatá, je dokonce i maso a na závěr kompot. Jsme ve výšce 3000 metrů. Zítra
máme popolézt o dalších 1000 metrů ...
11. Úterý 3. 5. - Výstup na Dzongri
Ráno je dokonce trochu rozhled, snad se povede pár fotek. Dostáváme "čaj do
postele" a misku s teplou vodou na mytí. Prý to tak bude celou cestu. V 7:30 je
snídaně (porridge a vařené vejce). Kolem se osmé postupně vydáváme na výstup do
Dzongri. Je to prý 9 km. Brzy jsme zase poslední a Tenzing nás zase hlídá.
Cesta naštěstí moc neklesá, takže neztrácíme pracně nastoupané metry jako včera,
ale zato je všude plno bahna. Stezka je rozbitá a neuvěřitelně zasviněná trusem
nesčetných koňských a jačích výprav, které se uskutečnily před námi.
Do chaty se dostáváme kolem třetí, ostatní zrovna dojídají oběd, na který
prý museli
dlouho čekat. Dostáváme speciální porci zbytků, je toho pro dva poněkud mnoho
(pizza, smažené brambory a fazolová omáčka). Po obědě zalézáme do spacáku.
Ležíme ve dvou místnostech na zemi. Chata nemá žádné vybavení. Jedno okno chybí
a je primitivně zatlučeno prkny a vyspraveno starou dekou. Kousek od chaty
je zajímavý záchod: je to bouda se třemi "pozicemi", postavená nad skloněným
korýtkem. Občas to někdo z osazenstva chaty proleje lavórem vody. Dříve prý tím
přímo protékal potůček. Ten je nyní odkloněn mimo.
Není co dělat. Je mlha, na vycházky to moc není. Vylézáme až na večeři
(brambory, těstoviny, masové momo, smažený zákusek - obalované jablko).
12. Středa 4. 5. - Dzongri
Ve 4 ráno měli vstávat zájemci o výstup na vyhlídkový kopec. Vzhledem k počasí
se ale nikam nešlo. Teprve kolem půl sedmé vysvitlo na chvíli sluníčko. Část
výpravy přece jen začala šplhat na kopec. Někteří prý chytli ještě nějaký rozhled. V 8 je
snídaně (čapati, poridge, smažená vejce). Naši kuchaři nás zřejmě chtějí
vykrmit.
Po snídani jde většina na výlet. Zůstáváme jen my a Vláďa. Mě začla bolet záda a
vypadá to, že budu muset sestoupit. Pokud se mi to teda podaří. Aničce ze zase
zhoršil kašel a bude asi muset taky dolů. Bere si nakonec antibiotika, která
máme s sebou. Vláďa taky kašle, a tak odpočívá. Venku je mlha a není nic vidět.
Pospáváme ve spacácích. Pro zahřátí dostáváme čaj.
Kolem půl jedné se postupně vrací výletníci. Nahoře prý byl sníh a výlet byl
předčasně ukončen. Do doliny nikdo nedošel. Občas prší. Asi v půl druhé obědváme.
Po obědě se většina z nás povaluje ve spacácích. Optimisté občas vycházejí hledat
signál mobilu a modré fleky na obloze. Signál našli, pár modrých flíčků
údajně
také.
Vzal jsem si nějaké prášky na záda, ale moc to nepomáhá. Anička kašle
stále víc.
Domlouváme s Jirkou, že nejlepší bude sestoupit do Yuksamu. Jirka dohaduje s
Tenzingem, že s námi pošle nosiče, který nám ponese batoh. V případě potřeby prý
pro mne sežene odnos. V 7 v pochmurné náladě večeříme. Ivan mi dá 4
tablety Diclofanacu Duo na záda. Mám vzít jeden
ráno a jeden večer. Snad to pomůže. Prý je to dryák.
13. Čtvrtek 5. 5. - Sestup marodů do Tsóky
Ve 4 ráno vstávají zájemci o výhled na Kančendžengu. Dostávají čaj a vyrážejí na
kopec. V chatě zůsstáváme jen my dva a Ivana, které se nechce nahoru. Kolem půl
šesté ale vyráží sama. Objevuje se mlha, a tak se brzy vrací. Prášek na záda
trochu zabral, lék na Aniččin kašel moc ne. Asi to není správný typ
antibiotika. Kolem půl sedmé se postupně všichni vrací z vyhlídky. Prý bylo
vidět dobře. Ted už je ovšem mlha.
Kolem sedmé snídáme. Po snídani se my dva vydáváme na ústup. Kromě nosiče jde s
námi i průvodce. Ještě nám Tenzing představuje nějakého dalšího člověka - asi
průvodce nějaké jiné výpravy, který nám říká, že v případě problémů se na něj
můžeme v Tsóce obrátit.
Vycházíme asi v 8. Sestup začíná krátkým výstupem, pak se už jde jen dolů. Cesta
nám ubíhá rychleji než při výstupu. Díky dešti ovšem přibylo bahna,
terén se zatraceně smeká. Dole jsme v poledne. Dáváme si čaj a polévku v místní hospodě. Sotva
vstoupíme do lodže, začíná pršet. Je to obvyklá krátká přeprška. Umístili nás do
pokoje s nějakým Australanem. Má prý problémy s výškou a zítra rovněž sestupuje
do Yuksamu. Průvodce, co šel s námi, patří k němu. Chlápek umí
dost slušně anglicky a má zájem se bavit. Alespoň není po cestě nuda.
Posíláme SMS Jirkovi, třeba si ji někdy přečte ... když
dojde. Povalujeme se ve spacácích a
pijeme čaj z termosky, kterou nám donesl průvodce. Na 6 hodin máme dohodnutou
večeři v hospodě. Je to polévka, čapati a brambory se zeleninou,
všechno dost
ostré. V 8 bereme každý svou dávku léčiv. Podle SMS od Jirky jim od 3 hodin
sněží.
14. Pátek 6. 5. - Návrat do Yuksamu
Kolem půl sedmé jdeme na domluvenou snídani do hospůdky a v sedm už vyrážíme s
nosičem na další sestup. Průvodce nás prý dožene. Jdeme prudkým sešupem do Bakimu. Cestou nahoru
jsme stoupali povlovnější serpentinou. Ještě před Bakimem nás dohání náš
včerejší průvodce a i předbíhá Australan se svým průvodcem. Na chvíli zastavujeme
v Bakimu, hledáme jméno lodže, kde máme bydlet. Nosič odchází asi nějakou
zkratkou. Průvodce říká něco o obědě a zastavuje se v nějaké chalupě. Jdeme
tedy napřed. Procházíme bahnitou cestou přes vesnici a pokračujeme v sestupu.
Od rána je mlha a drobně mží. Přecházíme první z mostů a stoupáme do prudkého
kopce. Začíná více pršet. Oblékáme "protidešťovou ochranu". Na místě, kde jsme
cestou nahoru obědvali, rozbaluje průvodce svačinku. Je to něco plněného
zeleninou - ostřejší, ale docela dobré, brambor na loupačku a nějaký smažený
kousek. Pokračujeme v cestě dále. Déšť střídavě slábme a houstne. Před posledním
mostem se déšť zmírňuje a postupně ustává. Zbylá cesta nás už dost otravuje.
Nějak si nepamatujeme, že jsme tolik klesali. Ted tím pádem musíme ještě v
závěru cesty chvílemi stoupat. Nejsou to sice dlouhá a prudká stoupání, ale už
nás to opravdu nebaví.
Do Yuksamu přicházíme kolem půl třetí. Ubytováváme se v lodži Kabur, jako před
odchodem na trek. Náš batoh nedorazil. Bereme si tedy alespoň věci z depozitu. Průvodce jde
shánět našeho nosiče s batohem. Našel ho někde o kus dál a vrátil se s ním. U
majitele lodže si objednáváme čaj na pokoj. Dojídáme k němu rozlámané sušenky a
zbylé vejce od předvčerejší snídaně.
Anička píše SMS Jirkovi, že jsme v pořádku dorazili. Nachází na telefonu nepřijaté hovory.
Je to z práce, jeden volající dokonce nechal vzkaz. Volá mu zpět, ale prý už je
vše vyřešeno. Vybalujeme a rozvěšujeme zavlhlé věci. Peru zabahněné nohavice
našich kalhot. Trochu zápolíme se světlem. Domluvil jsem snídaně a večeře. Jídlo
dostáváme do pokoje. Čaj je vždy s příchutí skořice, evidentně z
prášku.
15. Sobota 7. 5. - Odpočinek v Yuksamu
Pospáváme dost dlouho. Snídáme až po deváté. Je mlha, kolem půl desáté trochu
prší. Po desáté se odhodlávám k výletu do vesnice. Anička zůstává v pokoji.
Potkávám našeho známého Australana s průvodcem. Kupuju chleba a zelený sirup
proti kašli, už od pohledu jsou to rozdrcení zelení brouci. Začínám taky kašlat,
patrně z pohledu na ten sirup.
V jednu máme k obědu smažené placky se zeleninou a skořicový čaj,
odpoledne se
povalujeme na postelích. Venku na střídačku prší a je mlha. Luštíme křížovky. Zkoušíme ten sirup
proti kašli, ale je to evidentní sladké šidítko. Anička pak ale raději bere svoje kapky.
Dohadujeme se, jak se asi daří našim kolegům o dva až tři kilometry výš.
Soudíme, že to za moc nestojí ...
16. Neděle 8. 5. - Prohlídka Yuksamu
Ráno konečně svítí sluníčko. Po snídani se jdeme podívat na klášter Dubdi. Je to hodně
do kopce. Jsou tu již dříve avizované pijavice, tudíž musíme alespoň jednu
nechat trochu nasát. Podařilo se to Aničce cestou nahoru. Prohlížíme klášter
a vracíme se prudkým sešupem zpět. Cesta je kamenitá, místy porostlá mechem,
takže i trochu kluzká. Nahoru se tedy lezlo lépe.
Jdeme do vesnice kolem budovy místní nemocnice, o níž předtím kolovaly divoké
zvěsti, že je to leprosárium. Pochmurně navrhuji divoce kašlající manželce, že
by se tam mohla hlásit jako nemocná.
Usedáme v jedné restauraci, chceme nějaké jídlo. Nabízejí
momo, ale nakonec se domlouváme na nudlové polévce se zeleninou. Příprava trvá
nepřiměřeně dlouho. Polévka je příliš ostrá. Anička se snaží vyjíst pouze nudle a vyhnout
se třaskavé, pálící tekutině. Nudlí je hodně, a tak to po ní dojídám.
Kašel už mám taky, tak co, alespoň se bacily zkříží ! Čaj je taky cítit
skořicí. Asi je to místní specialita, rozdělovaná do krámků různých
prodejců z jednoho velkého pytle.
Jdu koupit sušenky, chleba a a na útěchu sladkou Fantu. U
krámku to je na dlouhé lokte. Anička jde tedy napřed. Prohlíží uzavřený chrám u
silnice cestou zpět do hotýlku. Jsou tu všude slavobrány, zítra má přijet nějaký
láma. Cestou si Anička všimne odbočky "královskému trůnu", a protože se mne
nemůže dočkat, odbočuje po ní. Tím pádem jsem v lodži dřív než ona, a musím na
ní čekat, protože klíče má jen ona.
Odpoledne se zase povalujeme a snažime se vyléčit své choroby. Večer vypadává
elektřina, a tak dostáváme na pokoj svíčku. Přišla SMS od Jirky, že jsou v Tsoce
a že zítra dorazí mezi 12 a 13 hodinou. Prý někdo chce jet rovnou do Gangtoku, a
pokud bude dost lidí, tak objedná jeden džíp. Ptá se, zda bychom jeli taky.
Odpovídáme, že ano. Večer začlo pršet hned po té, co se Anička zmínila, že dnes
vlastně ani nepršelo.
17. Pondělí 9. 5. - Odjezd otrávených do Gangtoku
Od rána je mlha. Povalujeme se v postelích. Kolem 11 začínáme zase přebalovat
zavazadla. Asi v půl dvanácté přichází Jirka s tím, že se dnes nikam nepojede.
Nenašlo se prý dost zájemců, aby zaplnili džíp. Chvilkami prší. Postupně
docházejí ostatní. Nakonec se ukazuje, že dvě dvojice mladých chce odjet v
každém případě a džíp si zaplatí navíc. Tedy pokud se džíp sežene. Cena je kolem
2000 rupií. Pojedeme s nimi, máme téhle lokality už dost. Tenzing samozřejmě džíp sehnal. Cena je 2200, tedy
necelých 800 rupií na dvojici. To celkem ujde.
Pojedeme asi ve dvě. Ještě bude oběd a batohy příchozích dosud
nedorazily. K obědu je něco
jako spring rolls a k tomu nějaká zelenina. Vyjíždíme nakonec asi ve tři čtvrtě
na tři. Džíp nemá plachtu na zavazadla, snad dudou stačit igelity. Gumy
automobilu vypadají
víc než sjetě, tachometr ukazuje standardní rychlost 0. Další měřák (teplota motoru)
kmitá po celém rozsahu stupnice do doby než řidič odklopí kapotu a něčím
zavergluje. Pak se drží mezi 40 - 60 stupni, což rozhodně neodpovídá jízdě v
kopcovitém terénu na plný plyn. Řadídí páka se divně viklá, ale
jedeme. Zpočátku poměrně pomalu, postupně, jak se lepší silnice,
získává řidič odvahu k riskantnímu
předjíždění. Máme dojem, že s oblibou přidává plyn u cedule "Drive slowly".
Dojíždíme ale v pořádku do Gangtoku k hotelu Pine Ridge někdy kolem půl osmé. Je
třeba se zapsat do knihy. Stačí ale jen jedno jméno. My jdeme hned na večeři,
ostatní dali asi přednost sprše. Dáváme si nějake nudle a čaj. Nudle
standardně poněkud
pálí a tak chceme na spláchnutí ještě jeden čaj. To zdejší personál
dokonale zmate. Se vším se
chodí radit k šéfovi, který sedí v recepci. Je to starší pán, celkem se zdá
milý, zato obsluha je zoufalá. Nakonec ten další čaj přece jen dostáváme.
Po večeři se vracíme na pokoj. Trochu zkoumáme televizní programy. Nic
dívatelného
však nenacházíme. Bereme dávku vitamínů a acylpiriny na pocení.
18. Úterý 10. 5. - Prohlídka Gangtoku
Ráno nás budí různý hluk už asi od pěti. Snídáme v hotelové restauraci. Dávám si
toasty a čaj. Jsou ale jen dva, moc jsem se nenajedl. Anička si chytře dala
toasty s vajíčkem a vydělala na své volbě sytější krmi. Po snídani jdeme na průzkum města. Po krátké prohlídce se
vracíme na pokoj a léčíme své choroby.
Kolem jedné jdeme na oběd do blízké restaurace Obero´s. Zkouším pak koupit
nějaké CD s místní muzikou, ale prodavačka zjevně nechápe, co chci. Nakonec
zapadáme k internetu v jedné sázkové kanceláři a koukáme, co se děje ve světě.
Vracíme se zase odpočívat do hotelu. Kolem čtvrté přijíždí zbytek výpravy.
Na večeři jdeme kolem šesté zase do restaurace Obero´s. Dáváme si sýrovou pizzu.
V 8 je sraz v podzemní místnosti hotelu. Pro zpestření zrovna nejde proud, funguje pouze
nouzové osvětlení. Objednáváme si pití. Ti, co ještě chtějí jíst, budou muset
počkat na konec schůzky, protože jídlo se podává jen v hotelové restauraci. I s tím
pitím má zdejší natvrdlý personál trochu problémy.
Jirka vybírá peníze za koně na treku a za některé společné stravování během
pobytu. Pak informuje o zbylém programu. Zítra je možno vyjet na nějakou
vyhlídku, pozítří odjíždíme do Dillí. Jinak je volný program. Na zítra večer
domlouváme večeři v restauraci Blue Sheep u informačního střediska.
19. Středa 11. 5. - Léčba
V půl šesté většina výpravy odjíždí na vyhlídku. Mě bolí v krku, a tak nemám o
vyhlídku zájem a Anička se k nikomu do auta nevejde. Museli bychom si draze
najmout vlastní vůz. Tak zůstáváme v posteli.
Pozorujeme zdejší svoz odpadků. Lidé nosí odpad na hromadu proti našemu hotelu
patrně celý den. Po ránu přijede nákladák, jehož osádka svinstvo naloží a odveze.
A tak to jde stále dokola. Hromada nečistot slouží za poslední možnost potravy
vyhladovělým toulavým psům. Kolem půl osmé jdeme na snídani opět do restaurace Obero´s. Restaurační služby
našeho hotelu se zmateným personálem už raději nepokoušíme. Jdeme na krátkou
vycházku po městě, kterou zakončujeme u internetu. Hledáme informace o
antibiotiku, které má Jirka k dispozici. Jak už správně říkal Ivan, na můj krk
to není to pravé a navíc to má plno vedlejších účinků. Raději se budu léčit
acylpirinem.
Vracíme se do hotelu, kde zaléhám do postele. Anička se vydává do vyšších pater
Gangtoku kolem královského paláce a dalších vládních budov. Zastavuje se v
botanické zahradě na výstavě orchidejí. Po jejím návratu odbýváme oběd
sušenkami a odpoledne věnujeme další léčbě vleže. Večer se všichni scházíme na
společné večeři v domluvené restauraci. Zítra by ještě někteří nadšenci chtěli
zkusit znova vyhlídku. Dnes toho totiž moc vidět nebylo, i když bylo celkem
hezky.
20. Čtvrtek 12. 5. - Odjezd do Dillí
Budíček troubením kolem páté je jako obvykle. Na vyhlídku se ale nejede. Znalci
posoudili, že to při pochmurném počasí nemá smysl. Snídáme dnes na pokoji. Balíme a ve čtvrt na osm
nakládáme bagáž na džípy, nasedáme a jedeme do Bagdogry. Před odjezdem Obdržel
Jirka SMS, že náš let z Bagdogry bude o 3 hodiny opožděn. Nevíme ale, zda se na
to můžeme spolehnout, a tak odjíždíme raději podle původního plánu.
Naši řidiči zjevně spěchají a upozornění, že máme dost času, jejich jízdu
nezmírní. Stojíme asi 25 minut u výjezdu ze Sikkimu. Řidiči jsou nervozní a
jedou pak o to rychleji. Cestou zastavujeme na další půlhodinu u mostu přes řeku
Teesta na konci Himalájí. Fofíme most a přidrzlé opice. Je to oblíbené
turistické místo. Samozřejmě tu tedy je občerstvení a prodavači nabízející ke koupi
okurky a ananasy. Opice žerou vše, co se jim nabídne.
Zanedlouho pak přijíždíme na rovnou a na zdejší poměry širokou silnici. Provoz
houstne, objevují se rikši a další všelijaká vozidla, takže je stejně problém
jet rychle. Naši řidiči určitě mají nějaký další kšeft, a tak stále spěchají.
Přijíždíme k letišti po dvanácté, vykládáme bagáž a po ukázání letenek jsme
vpuštěni na do odbavovacího prostoru. Let má skutečně zpoždění,
místo ve 14:30 se letí v 17:05.
Katka získala zpět svůj foťák zapomenutý v letadle při
příletu.
Po chvíli váhání pouštíme do prohlížecího zařízení naše velká zavazadla.
Fasujeme palubenky a podáváme zavazadla. Jdeme pak do místní restaurace. Dáváme
si nějaké placky, já rybí a Anička kuřecí, s hranolky. Placky jsou pochopitelně
ostré a hranolek je málo. Zapíjíme to místním "nic moc" pivem. Jdeme pak odpočívat na pohodlnější
sedadla do haly. Kolem třetí slyšíme výzvu, že pasažéři našeho letu se mohou
dostavit do restaurace na nějaké občerstvení. Jdeme se tam podívat. Fasujeme dva
sýrové chleby, kousek něčeho sladkého a něco, co cynicky nazýváme
"pálivým bobkem". K pití si můžeme
vybrat mezi čajem, kafem a kolou. Dávám si kolu, Anička samozřejmě čaj.
Asi ve čtvrt na pět nás pouštějí do odletové haly. Procházíme kontrolou. My bez
problémů, některým členům výpravy zabavují baterie, které přes varování nechali
v příručních zavazadlech. V Dillí jim to prý zase vydají. Čekáme na odlet. Asi v
půl páté přistává letadlo, kterým zjevně poletíme. Jiné tu totiž
ani není.
Nástupní rukávy se tu stejně jako v Dillí nevedou, je nutno
přejít kus letištní plochy. Odlétáme Boeingem 737-200, společnosti Indian
Aerlines, jako vždy s mírným zpožděním. Slanou limonádu na palubě tentokrát
nahrazují kolou s ledem. Dotáváme také nějaké
pálivé jídlo.
Vidíme z letadla pár vršků Himalájí (Kančendženga, asi Makalu a skupina
Everestu). Je ovšem problém odlišit kopce od mraků. Přistáváme kolem sedmé a
čekáme na zavazadla. Posílají je po troškách, ale nakonec přijedou všechna. Čeká
na nás klimatizovaný autobus, který nás odváží do hotelu "Likir House".
Ubytováváme
se, někteří jdou ještě na pivo. Trochu válčíme s
klimatizační jednotkou, ale nakonec se za pomoci personálu daří ji zprovoznit.
Jsou tu komáři. Vytahujeme repelent, ale asi to stejně nepomůže. Z případné
malárie nás už snad doma vyléčí.
21. Pátek 13. 5. - Dillí
Snídani máme v hotelu. Někteří byli ráno v ulicích. Láďa zkoušel řídit
starou rikšu a roztrhl si při tom kalhoty. V půl desáté vyjíždíme
klimatizovaným autobusem na prohlídku zdejších pamětihodností. Venku je vedro,
kolem 40 stupňů. První zastávka je Red Fort (červená pevnost). Na prohlídku
pevnosti a blízké mešity Jama Masjit máme čas do jedné, tedy asi 3 hodiny.
Při prohlídce je skoro nesnesitelné vedro. Snažíme se schovávat alespoň před sluncem v
krytých částech pevnosti. Na závěr prohlídky kupujeme u prodavačů suvenýrů
dřevěného hada a figurku boha Gameshy. U východu z pevnosti zastavujeme v prvním bufetu a
občerstvujeme se. Po krátkém odpočinku pokračujeme přes tržiště k mešitě Jama
Masjid. Právě je ale čas modliteb, a tak nás jako nevěřící dovnitř nepouští.
Jsme už z vedra unavení, a tak nás potěší, když u brány 3 spatříme
zaparkovaný "náš" autobus. Podle dohody měl čekat u hlavní brány, předpokládali jsme, že to je brána 1,
ale kdo ví, jak to bylo. Jsme tedy této náhodě docela vděční. Můžeme utéct před
horkem, ve voze naplno běží klimatizace.
Postupně přicházejí i ostatní. Jedeme pak k památníku India Gate a odtud
k Lotosovému chrámu.
Lotosový chrám skutečně připomíná tento květ. Je zasvěcen všem náboženstvím. Před vstupem do
budovy je potřeba se zout a nechat boty v úschovně. Přístupová cesta ke chrámu je pokryta nějakými rohožemi, jinak bychom si
asi spálili chodidla o rozpálený beton. V chrámu se nesmí mluvit, fotit a vůbec
dělat hluk.
Kolem třetí odjíždíme k dalšímu objektu - Qutr Minar. Je tu mešita, minaret a
další polorozpadlé stavby. Taky je tu sloup, který je z jednoho kusu údajně
meteorického železa. Na sloupu prý není ani známka rzi. Je tak proslulý, že o něm
před lety psal i Danniken. Že prý musel být vyroben mimozemšťany. No -
je rozhodně zajímavé, kde se vzalo tolik meteorického železa a jak to předci
dokázali tavit. Že by opravdu zelení mužíčci z Andromedy ?
Původně Jirka
sliboval, že se v areálu najíme, ale není kde. Ani v okolí to nevypadá moc
nadějně. Plánovaný čas na prohlídku tedy zkracujeme. Do této památky se platí
vstupné, které je pro místní
podstatně levnější (pokud si pamatuji dobře, tak to bylo asi 5 rupií) než pro cizince (250 rupií). Je zataženo. Prohlídku ještě
trochu zkracujeme, vyhnal nás déšť. Je to poslední zastávka naší exkurze po
Dillí.
Do hotelu se vracíme kolem páté. Dáváme si za chvíli sraz na večeři s několika
spoluturisty. Napřed hledáme nějakou indickou restauraci, ale
nemají tam pivo. To ovšem, jak říká Ivan, ničím nenahradíš. Tak jdeme jinam a
končíme v čínské restauraci, ve které už někteří byli včera. Při placení měla
obsluha trochu problém, protože jsme chtěli účet rozdělit na 4
části. Po osmé se
vracíme zkratkou do hotelu, sprchujeme se, balíme a před devátou opouštíme
pokoj.
Bágly shromaždujeme v přízemí hotelu. Někteří jdou ještě na pivo,
které pak
konzumují před hotelem. Do hotelu totiž alkohol nesmí. V recepci nám ještě vaří čaj a
kafe. Kolem půl jedenácté odjíždíme autobusem na letiště. Provoz je dost hustý.
Na letišti si hned necháváme prohlédnout zavazadla, dostáváme přes ně security
pásku (než s nimi přejdeme k odbavení, můžeme do nich klidně přidal bombu, z
toho opakovaně trochu mrazí v zádech). Podáváme zavazadla a fasujeme palubenky, zbylé rupie
vracíme v Indian
Bank. Procházíme přes imigrační úředníky do odletové haly a čekáme na odlet.
22. Sobota 14. 5. - Přílet
Odlétat máme ve 3 hodiny ráno. Před druhou hodinou přichází posádka aby
ji pak ji hromadně pustili dovnitř. Připadá nám, že letců je poněkud mnoho.
Před půl třetí začínají pouštět nás, cestující. Během pobytu jsme
se dohadovali, zda je to Boeing 767 nebo IL-96, protože naše letové rozpisy se lišily
podle toho, kdy byly zakoupeny a jak se měnily plány. Podle našeho očekávání
letíme kapacitnějším strojem IL-96.
Sedíme uprostřed, neřekli jsme si o místa u okénka. Start je dost opožděn,
snad byly
nějaké problémy s letenkami. Pořád někdo pobíhal sem a tam po palubě. Startujeme
asi ve 4. Fasujeme obvyklé letecké občerstvení. V Moskvě přistáváme asi v 9.
Jdeme do tranzitního prostoru. U přechodových pultů vládne víc než jen trochu chaos.
Úředníci postupně vyvolávají jednotlivé destinace, asi podle pořadí odletu. My
pochopitelně zůstáváme jako poslední. Do odletu ovšem máme spoustu času. Palubenky
stejně ještě nejsou. Máme si je vyzvednout na tranzitu někdy ve 3.
Zoufale se potloukáme po letišti. Moc míst k sezení tu není. Tam, kde jsou, navíc táhne
a po delším sezení, je zima. Kupujeme bagetu za 7 dolarů (!) Je tu výhodnější
platit v dolarech než eurech. Na kurs se nehledí, ceny jsou jednotné v eurech i
v dolarech. Hodinu po poledni si jdeme sednout do jedné restaurace. Dáváme si
ucházející boršč (5
dolarů) a čaj.
Před třetí se scházíme před tranzit deskem. Úřednice nám sedmi, kteří letíme
dřívějším letadlem, odebírá pasy. Sice vytiskne doklady, ale říká, že nám doklady dá
až za půl hodiny. Na naše protesty nebere zřetel. Čekáme před okénkem. Úřednici
se to nelíbí a zahání nás od okénka. Nechápe, že nechceme pasy nechat jen tak
někde ležet bez dozoru a motat se po letišti bez dokladů a letenek. Ostatní bez
problému dostávají palubenky. S námi je problém snad proto, že letíme vlastně
s
ČSA a někdo od nich musí asi palubenky odsouhlasit. Nakonec Jirka naše palubenky
i pasy dostává. Ještě je potřeba vyplnit anketní lístky Adventury o naší
spokojenosti se zájezdem. To bude problém, část výpravy je hodně rozladěná už od
té doby, co se ukázalo, že deštíky tu nepadají z nebe jen odpoledne, jak bylo
avizováno v prospektu cestovky.
Odlétat máme v 17:15, ale nastupovat se začíná teprve v 17:10.
Startujeme asi s půlhodinovým zpožděním. Ostatním to letí v 18:50. V Praze
přistáváme kolem sedmé. Batohy kupodivu dorazily v pořádku, konečně tedy
jedeme domů.